Kjøpsvilkår
- Avtalen
Les gjennom våre kjøpsbetingelser for netthandel på Bosant.no.
Når du gjennomfører et kjøp aksepterer du våre kjøpsbetingelser og det inngås en bindende avtale mellom Bosant AS og deg som kunde. Merk at kjøpsbetingelsene kan endres, og bør derfor leses hver gang man gjennomfører et kjøp hos Bosant.
- Partene
Selger:
Firmaopplysninger
Firmanavn: Bosant AS
Organisasjonsnummer: 930 856 355
Postadresse: Skjelfossveien 30, 1827 hobøl
Kjøper:
Kjøper er den forbruker som foretar bestillingen, og betegnes i den følgende som kjøper/kjøperen.
- Pris
Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift. Det er ingen skjulte kostnader hos oss og prisen som oppgis ved kjøpsøyeblikket inkluderer merverdiavgift, fakturagebyr og fraktkostnader. De ulike elementene er spesifisert i kassen som produktkostnad, merverdiavgift, frakt og fakturagebyr.
Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter.
Merk at tilbud gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring.
Dersom en eller flere av varene du har bestilt ikke er på lager, vil vi sende de tilgjengelige varene og kreditere beløpet for de manglende produktene. Hvis ingen av varene kan leveres, vil bestillingen bli kansellert.
Rabattkoder kan ha begrensninger og gjelder ikke alltid på allerede nedsatte varer. Enkelte rabattkoder er personlige, og vi forbeholder oss retten til å avvise kjøp og deaktivere rabattkoder ved mistanke om misbruk. Det er kun tillatt å benytte én rabattkode per ordre.
Ved spesielle tilbud som har et krav for å få med en vare på kjøpet, må disse vilkårene være oppfylt. Dersom du returnerer varer slik at kravene ikke lenger opprettholdes, vil vi belaste deg for produktets ordinære verdi.
- Produkter
Alle størrelsesanbefalinger er veiledende og vil naturligvis ikke passe for alle. Bosant kan derfor ikke holdes ansvarlig for valg av størrelse.
Produktbilder i nettbutikken er illustrerende og kan avvike noe fra varens faktiske utseende.
- Avtaleinngåelse
Avtalen blir bindende for begge parter når kjøperen har sendt inn sin bestilling til selgeren.
Avtalen er imidlertid ikke bindende dersom det foreligger skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren, i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Dette kan for eksempel være tilfelle dersom et produkt ikke er priset.
- Betaling
Vi tilbyr fire trygge og sikre betalingsmetoder.
Vipps: Betal med Vipps i kassen. Retursum tilbakebetales til kortet knyttet til din Vipps-konto. For hjelp, kontakt Vipps kundeservice på tlf. 22 48 28 00 (mandag–fredag: 02:00–23:00, lørdag: 10:00–18:00, søndag: 11:00–19:00).
Kortbetaling: Betaling med kreditt- eller debetkort. Beløpet trekkes først når bestillingen er sendt.
Klarna Faktura: Betal med faktura med 14 dagers betalingsfrist. Faktura sendes til din e-post når pakken er sendt, og forfaller etter 14 dager.
Klarna Delbetaling/Konto: Velg delbetaling eller konto i kassen. Faktura sendes til samme e-postadresse som brukes ved bestilling.
Merk: Klarna faktura og delbetaling krever at du er over 18 år. For mer informasjon kan du lese Klarnas vilkår og betingelser og Klarnas personvernerklæring. Du kan kontakte Klarna på tlf. 21 01 89 91 eller besøke www.klarna.no.
- Leveringsmetoder
Hos oss kan du velge mellom ulike fraktmetoder.
- Fri frakt på bestillinger fra 1199kr
Velger du dette alternativet, vil frakten være gratis. Vi velger fraktmetoden som passer best for din bestilling. Alternativene vises når du er i kassen, og du vil se "Gratis" ved et av dem. Vi benytter Bring som fraktselskap, og dersom bestillingen ikke får plass i postkassen, vil den bli sendt til nærmeste postkontor. Du vil motta en hentelapp per post, e-post eller SMS-varsling.
Normal leveringstid: 1-3 virkedager fra pakken er sendt fra oss.
Frakt på bestillinger under 1199 kr (59–99 kr)
Frakten på bestillinger under 1199 kr koster mellom 59 kr og 99 kr, avhengig av leveringsmetoden. Vi velger den anbefalte leveringsmetoden for deg, men du kan også velge hjemlevering dersom du ønsker det.
Normal leveringstid: 1-3 virkedager fra pakken er sendt fra oss.
- 59 kr til 99 kr i frakt på bestillinger under 1199kr
Dette alternativet har en pris på 59kr til 99kr, avhengig av leveringsmetode. Her velger vi en anbefalt leveringsmetode for deg, men du kan selvfølgelig velge hjemlevering om du ønsker det.
Normal leveringstid: 1-3 virkedager fra pakken er sendt fra oss.
- Hjemlevering med sporing
Dette alternativet innebærer en sporingspakke som leveres direkte hjem til deg. Du vil motta en SMS når pakken er på vei, og transportøren ringer 30–60 minutter før ankomst. Levering skjer på døren mandag–fredag mellom kl. 17:00 og 21:00. Om du ikke er hjemme på leveringstidspunkt, blir pakken din levert til nærmeste postkontor. Denne leveringsmetoden har en fastpris på 109 kr, og ved valg av dette alternativet bortfaller gratis frakt.
Normal leveringstid: 1-3 virkedager fra pakken er sendt fra oss.
- Risikoen for varen
Risikoen for varen overføres til kjøper når vedkommende, eller deres representant, har mottatt varene i henhold til punkt 6. Selgeren bærer ansvaret for varen frem til den er levert til kjøperen.
- Angrerett
Hos Bosant har du 30 dagers bytte-, retur- og angrerett på ubrukte varer. For å benytte deg av angreretten, må du gi oss beskjed innen 30 dager etter at du mottok varen. Etter fristen vil varen(e) bli returnert direkte til deg.
Hvis du hever hele kjøpet, vil du få tilbakebetalt varenes verdi ved kjøpetidspunktet innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur. Du vil motta en e-post når returen er behandlet, som normalt tar 1-3 uker. Betalingen vil bli tilbakeført til samme kort som ble benyttet ved kjøpet.
Ved retur av hele eller deler av din ordre, og hvis du har valgt faktura som betalingsmetode, kan du selv utsette forfallsdatoen kostnadsfritt på www.klarna.no. Unnlater du å gjøre dette, kan det påløpe purregebyr før returen er mottatt og behandlet. Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91 eller via Klarna kundeservice.
Vi oppdaterer fakturaen når returen er behandlet. Har du allerede betalt fakturaen, vil Klarna kontakte deg for kontonummeret ditt slik at tilbakebetalingen kan gjennomføres.
Ved retur av varer kjøpt med gavekort, blir gavekortet automatisk påfylt med returverdien.
Ubrukte varer
For å få full tilbakebetaling ved retur eller angrerett, må varen returneres i samme stand som da du mottok den, inkludert originalemballasje, merkelapper og uten lukt, merker eller pels fra husdyr.
Brukte varer
Dersom du returnerer en brukt vare, vil tilbakebetalingen reflektere varens reduserte verdi. Varen anses som brukt hvis den mangler originalemballasje, merkelapper, eller har lukt, merker eller pels fra husdyr. Elektronikk regnes som brukt om emballasjen er åpnet, inkludert pulsklokker.
Kansellering og endring av bestilling
Hos Bosant ønsker vi å levere pakken så raskt som mulig. Vi benytter et robotsystem på lageret, og det er derfor ikke teknisk mulig å kansellere et kjøp eller gjøre endringer etter at ordren er fullført.
- Levering og forsinkelse
Rask levering er vår høyeste prioritet, og vi streber etter å levere så raskt som mulig. Normal leveringstid er 1-3 virkedager, men kan i enkelte tilfeller være opptil 5-7 virkedager.
Vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med høy pågang hos Bosant eller PostNord. Maksimal leveringstid er 3 uker fra bestillingen er utført. Hvis leveringen ikke skjer innen denne tidsrammen, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten kostnad, med mindre annet er avtalt.
Hvis du ikke har mottatt din pakke innen 5 uker, er du som kunde ansvarlig for å gi oss beskjed innen 5 uker etter din bestilling. Din bestilling vil anses som levert etter dette tidspunktet.
Har du mottatt pakken, men mangler deler av bestillingen, må du kontakte oss umiddelbart. Hvis vi ikke blir informert, anses hele bestillingen som mottatt.
Om du har fått SMS om levering i postkasse eller på dør, og pakken ikke er der, kontakt oss straks for å etterlyse den. Dersom vi ikke får beskjed om manglende varer umiddelbart, vil hele bestillingen anses som mottatt etter at Bring/Porterbuddy har bekreftet utlevering.
Alle varer sendes samlet i én pakke fra oss.
- Reklamasjon ved mangel ved varen og frist for å melde krav
Ved mangel eller feil på varen, har du som kunde reklamasjonsrett i 2 år fra mottakelsen av varen. For at reklamasjonen skal være gyldig, må du kontakte oss innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget. Vi anbefaler at du dokumenterer problemet med nærbilder og et oversiktsbilde av mangelen. Hvis noe er skadet/merker/flekker/lukt på produktet når du mottar pakken fra oss må du kontakte oss med det samme for å informere om dette slik at vi får registrert dette på din ordre hvis du skal returnere produktet.
Vær oppmerksom på at reklamasjonsretten på 2 år bortfaller hvis varen er brukt på en måte som ikke er i samsvar med den tiltenkte bruken.
Dersom vi har sendt feil vare, er det viktig at du gir oss beskjed innen 14 dager etter mottak. Vi vil da dekke returkostnaden og sende deg riktig vare, forutsatt at den er på lager. Vi tar forbehold om utsolgte varer.
For reklamasjon er det viktig at du kan fremlegge kvittering for kjøpet, eller eventuelt oppgi ordrenummer. Dette fungerer som bevis på at varen er kjøpt hos oss.
Ved godkjent reklamasjon vil du få tilbakebetalt samme beløp som da varen ble kjøpt, eller et bytte med en ny vare dersom vi fortsatt har produktet på lager.
Bytte og retur kan ta opptil 1-3 uker etter at varen er sendt tilbake.
Dersom du mangler returskjema, kan du laste det ned her.
Hvis du har valgt faktura som betalingsmåte, kan du utsette forfallsdatoen kostnadsfritt via Klarna på www.klarna.no. Hvis dette ikke blir gjort, kan purregebyr påløpe før vi har behandlet retur. Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91 eller via e-post: info@klarna.no.
Som kunde har du ansvaret for at varen kommer tilbake til oss. Vi anbefaler at du velger sporingspakke ved retur, da dette sikrer at pakken ikke forsvinner. Hvis du velger en rimeligere, ikke-sporbar leveringsmetode, har du mindre kontroll over pakken.
Reklamasjonsvarer må sendes tilbake til oss innen rimelig tid, senest 14 dager etter at reklamasjonen er godkjent via e-post.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.
Oppfyllelse
Hvis kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve betaling. Er varen ikke levert, mister selgeren retten til å kreve oppfyllelse dersom det går urimelig lang tid før kravet fremmes.
Erstatning
Hvis kjøperen ikke betaler innen avtalt frist, kan selgeren kreve renter etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
Gebyr ved uavhentede varer
Hvis kjøperen unnlater å hente bestilte varer, vil Bosant belaste kjøper med retur- og ekspedisjonskostnader (kr 199,-) samt eventuelle påløpte renter og gebyr ved fakturakjøp. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske kostnader for levering av varen. Dette gebyret kan ikke pålegges kjøpere under 18 år.
- Garanti
Garanti som gis av selgeren gir kjøperen rettigheter som kommer i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. Garantien begrenser ikke kjøperens rett til reklamasjon eller krav ved forsinkelse eller mangler, jf. punkt 9 og 10.
- Personopplysninger
Personopplysninger vil bli ikke videreformidlet til noen andre parter, men kun brukt til å gjennomføre avtalen med kjøper.
- Alder
Du må være over 15 år for å utføre en handel hos oss. Handler du med faktura eller delbetaling er aldersgrensen 18 år.
- Konfliktløsning
Klager skal rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Lykkes ikke dette, kan kjøper kontakte Forbrukerrådet for mekling.
17. Gjeldende lov og jurisdiksjon
Disse vilkårene og betingelsene er underlagt og tolkes i samsvar med norsk lov. Eventuelle tvister som oppstår fra eller knyttet til disse vilkårene skal være underlagt den eksklusive jurisdiksjonen til norske domstoler, med Oslo tingrett som avtalt verneting for rettslige rettergang.